Uczniowie Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. K.K. Baczyńskiego w Lidzbarku zainteresowani tematyką filmową swoją wiedzę poszerzać mogli, uczestnicząc w projekcie „Filmowe myśli. Kino lekcje”. Z ekspertami w tej dziedzinie rozmawiali m.in. o twórczości Vernera Herzoga i Stevena Spielberga. Czy kino ma płeć? Czym jest i jak powstaje film dokumentalny? Jakie znaczenie ma w filmie obraz? Czy reżyser może być filozofem? Na te i wiele innych ważnych pytań odpowiedzi szukali, aktywnie uczestnicząc w dyskusji.
Przed każdym spotkaniem uczniowie oglądali film, który stanowił punkt wyjścia do dyskusji podczas warsztatów online. W ramach projektu obejrzeli obrazy: „Sonita”, „Nomada. Na tropie Bruce’a Chatwina” oraz „Niemiłość”. Podczas zajęć młodzież wraz z ekspertem prowadzącym warsztaty poszukiwała odpowiedzi na pytania dotyczące konkretnej produkcji i filmu w ogóle.
7 października uczniowie spotkali się z Krystyną Weiher-Sitkiewicz, edukatorką filmową, animatorką kultury, antropolożką, etnolożką i polonistką, 18 i 21 października z kolei prowadzącym warsztaty był Błażej Hrapkowicz, prezenter telewizyjny i radiowy, krytyk filmowy oraz członek Europejskiej Akademii Filmowej, pięciokrotnie nominowany do Nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
– Cotygodniowe spotkania filmowe wniosły do naszego życia szkolnego jak i prywatnego bardzo wiele. Szczególną uwagę w czasie oglądania filmów zwracamy teraz na ich cechy: dynamikę, kolory, scenerię oraz na wszystkie szczegóły, które kiedyś były nam zupełnie obojętne – wyjaśnia Oliwia Drankowska z klasy 2 b. – Lekcje same w sobie były bardzo ciekawe, ponieważ pozwoliły nam poznać ludzi ze świata filmu i dowiedzieć się, jak powstaje np. film dokumentalny i dlaczego tak się nazywa. Wszyscy jesteśmy pozytywnie nastawieni do kolejnych tego typu spotkań – mówi w imieniu swoim oraz swoich koleżanek i kolegów uczestniczących w projekcie. – Warsztaty filmowe, w których przyszło uczestniczyć mi w ostatnim czasie, były niezwykłą podróżą, która z pewnością na długo zostanie w moim sercu. Dzięki zajęciom bardzo dużo się nauczyłam i uświadomiłam sobie wiele istotnych rzeczy. Uważam, że każdy obejrzany przez nas film na swój sposób był bardzo intrygujący i przekazywał nam różne wartości – dodaje Natalia Kozłowska z klasy II a. – ,,Niemiłość” w reżyserii Andrieja Zwiagincewa to produkcja, którą szczególnie muszę wyróżnić, ponieważ nie tylko pokazuje historię dwojga kłócących się o zniknięcie syna osób, ale przekazuje informacje na temat społeczeństwa XXI wieku – wiecznie zabieganego, egoistycznego, pogrążonego w samotności i uzależnionemu od środków masowego przekazu. Nad filmem Zwiagincewa należy się chwilę zatrzymać i posnuć trochę refleksji, ponieważ porusza on tematy, o których się zapomina i zwyczajnie o nich nie rozmawia. Myślę, że po obejrzeniu go, w każdego widza pojawią się przemyślenia nad życiem i postępowaniem – podsumowuje.
Projekt PFF „Filmowe myśli. Kino lekcje” dofinansowany został ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu z Funduszu Promocji Kultury.
Fot. Uczniowie zainteresowani tematyką, swoją wiedzę poszerzać mogli, uczestnicząc w projekcie „Filmowe myśli. Kino lekcje”
Nadesłała: Anna Wółkowska
/zdjęcie główne przedstawia grupę osób/