28 czerwca br. w gabinecie Starosty Szczycieńskiego Jarosława Matłacha odbyło się spotkanie w sprawie podjęcia inicjatywy pn. „Południowe Mazury”, której celem jest wypracowanie założeń do ujęcia w nowej strategii województwa oraz nowej perspektywy funduszy europejskich. W spotkaniu wzięli udział oprócz gospodarza: Marcin Paliński Starosta Nidzicki, Paweł Cieśliński Starosta Działdowski, Andrzej Nowicki Starosta Piski.
Na wstępie Rafał Wilczek Naczelnik Wydziału Komunikacji, Transportu i Dróg Starostwa Powiatowego w Szczytnie, zaprezentował diagnozę w kontekście strategii województwa jak i nowego regionalnego programu unijnego oraz główne założenia projektu „Południowych Mazur”. Wskazał wiele zbieżnych uwarunkowań przyrodniczych, przestrzennych czy komunikacyjnych obszarów powiatów szczycieńskiego, nidzickiego, działdowskiego i piskiego. – Jak wynika z założeń projektu strategii województwa do roku 2030 obszar południowych Mazur, w tym powiatu szczycieńskiego, sklasyfikowano jako podlegający marginalizacji z miastami tracącymi na zaznaczeniu. Nie uwzględniono również bardzo ważnych powiązań funkcjonalnych z graniczącym obszarem Mazowsza. W ramach strategii ma powstać kilka obszarów strategicznej interwencji, m.in. Wielkie Jeziora Mazurskie czy OF Niebieski Zachód, które mogą liczyć na dodatkowy, ukierunkowany strumień środków unijnych. Celem projektu „Południowe Mazury” jest znalezienie się w strategii województwa, jako jeden z Obszarów Strategicznej Interwencji, z własnym „znaczonym” budżetem.
W ramach podsumowania Adam Krzyśków Prezes Warmińsko-Mazurskiej Agencji Energetycznej, przedstawił szerokie uzasadnienie zasadności powstania obszaru funkcjonalnego „Południowe Mazury” oraz wskazał jakie należy w tej kwestii podjąć działania w najbliższym czasie. Przedstawił kilka istotnych przedsięwzięć, które powinny być ujęte we wspólnej strategii „Południowych Mazur”. W kontekście spójności komunikacyjnej i wyeliminowania deficytów na drogach ekspresowych województwa przedstawił koncepcję utworzenia korytarza transportowego „Via Masuria”, łączącego drogę krajową S7 z trasą Via Baltica, w powiązaniu z obsługa lotniska regionalnego w Szymanach czy połączenia kolejowego Wielbark-Ostrołęka. Przedstawił również koncepcję zagospodarowania strefy przylotniskowej w Szymanach, proponując utworzenie Regionalnego Centrum Medycyny Geriatrycznej, Centrum Diagnostyki Onkologicznej, jako podstawę rozwoju „przemysłu zdrowia” dedykowanego osobom starszym korzystającym z możliwości szybkiego transportu lotniczego. Wskazał potrzebę podjęcia rozmów w przedstawicielami MON w sprawie możliwego utworzenia bezpiecznego korytarza transportowego obejmującego transport sprzętu militarnego na trasie port lotniczy — Orzysz, Bemowo Piskie.
Na zakończenie prezentacji Jarosław Matłach Starosta Szczycieński zaznaczył, że tworząc wyodrębniony przestrzennie i funkcjonalnie obszar, który zostanie ujęty w wojewódzkiej strategii i programie operacyjnym, uzyskamy dodatkowe środki europejskie na rozwój społeczno-gospodarczy gmin i miast południowych Mazur.
Zwieńczeniem spotkania było podpisanie porozumienia pomiędzy starostami szczycieńskim, nidzickim, działdowskim i piskim o współpracy w zakresie opracowania założeń projektu „Południowe Mazury”.
Nadesłał: Michał Orzoł